Blog – CreativeDress

CreativeDress by Cristina Manole

Blog – CreativeDress  – Moda

Moda este oglinda socității în care există. Este atât un fenomen cultural; cât și o afacere extrem de complexă și, ca atare, reflectă atitudinile sociale; economice; sexuale și politice ale unei epoci.

Diferită de costumul ceremonial și național, moda este caracterizată de schimbarea permanată, perpetuă. Evoluează fără încetare, determinată nu de necesitate ci de un întreg sistem extrem de complex și de adânc înrădăcinat. În cadrul căruia diferențele sociale, noutatea în materie de croială și considerațiile economice determină schimbarea. Totuși, asta nu înseamnă că moda este doar o simplă frivolitate încurajată de un sistem economic falimentar din punct de vedere moral și de care se bucură cei vanitoși.

Nici nu se poate spune că moda are un impact numai asupra celor care vor să ia parte la ea.

Studiul modei este exhaustiv. Nu se limitează la straturile rarefiate ale modei haute couture; hainelor de marcă; revistelor glossy  și elitei sociale. Aspectele complexe de ordin economic, politic și cultural, conexe producției și consumului de modă au un impact asupra tuturor sectoarelor societății. Progresele realizate în domeniul producției de modă au reprezentat catalizatorul industrializarii de masă; urbanizării și globalizări.Care au defenit epoca modernă; moda este un element esențial în construirea și transmiterea identității sociale a individului; ajutând la stabilirea clasei sociale; a preferințelor sexuale, a vârstei, a etnieiși, mai ales, a distincției masculin/feminin, exprimând preferințele culturale ale individului.

Evoluțiile în modă și reacțiile publicului, adesea extreme, au evidențiat și au contribuit la abordarea – dacă nu chiar la rezolvarea prejudecăților sociale adânc înrădăcinate; ale căror victime au fost femeile, comunitățile de homosexuali și lesbiene, tineri, diversele minorități etnice și clasele muncitoare.

Blog – CreativeDress

Cum a început?

Artele frumoase și decorative ale secolelor XVII și XVIII au fost dominate mai întâi, de mișcarea barocă și apoi de rococo. Aceste curente culturale de amploare au exercitat o influență stilistică importantă îm arhitectură; pictură; scluptură;  muzică;  design interior;  materiale textile și îmbracaminte, în fiecare perioadă.Blog - CreativeDress

Moda barocului este rigidă, împodobită și formală. Iar materialele textile erau grele și etalau designul curbiliniu tipic artelor decorative din această perioadă. Domnia lui Ludovic XIV în Franța (1665-1715) a dominat epoca, iar alegerile sale în materie de îmbrăcăminte au stabilit moda.

Și-a satisfăcut gustul pentru haine și interioare extrem de opulent și si-a încurajat curtea să-i imite extravaganțele (mulți dintre ei sărăcind ca urmare) câștigându-și astfel renumele de regele consumator”. Moda rococo a fost, în schimb mult mai fantezistă. Liniile siluetelor nu au s-au abătut foarte mult de la cele ale barocului; dar detaliile decoprative au fost, în mod evident mai subtile șă ornamentele mai delicate.  Așa cum barocul a reflectat temperamentul lui Ludovic XIV;  rococo a oglindit personalitatea succesorului său, Ludovic XV.

În cadrul acestor curente culturale de amploare; au existat și o serie de curente locale și de scurtă durată. Rutele comerciale către Orientul Mijlociu și Extremul Orient, care există de secole, au organizat în mod oficial la sfârșitul secolului XVII; iar obiectele, țesăturile și îmbrcămintea importate în Europa au determinat o adevărată modă a exotismului. Amestecul cultural devenind evident în modă.

Bumbacul indian și mătasea chinezească au devenit foarte de căutate. Încât piața europeană a materialelor textile a trebuit să-și dezvolte capacități tehnologice pentru a le produce local.

Blog – CreativeDress

Germenii Revoluției Industriale au început să apară încă de la începutul secolului XVII și, deși, adevăratul impact al acesteia nu se va simți până în secolul XIX. Se poate zări o formă incipientă a unei industrii a modei de serie.

O serie de invenții (suveica zburătoare a lui Kay, mașina macanica de filat a lui Arkwright, roata de tors ”Jenny” a lui Hargreaves, războiul electric de țesut a lui Cartwright) au transformat industria textilă; progresele înregistrate de tipar, au făcut ca, începând din 1770, revistele de modă care prezentau și popularizau stilul de la curțile regale să fie tipărite în Franța; Anglia; iar apoi Germania. Iar moda a trecut dincolo de aristrocrația și de orașe și a început să intereseze populația rurală și clasa de mijloc. Grație dezvoltării mijloacelor de comunicare și a gradului tot mai mare de sofisticare al negustorimii.

Moda, deși dictată de aristocrație; nu era exclusiv apanajul claselor superioare.

Îmbracamintea burgheziei și a clasei muncitoarere reflectă curentele culturale. Întra-devar, către sfârșitul secolului XVIII ilustrativ pentru profundele transformari determinate de Revoluția Franceză – va avea un impact direct asupra hainelor purtate de aristocrație.

 

Cum s-a născut mătasea naturală și ce proprietăți are aceasta?

Istoria mătăsii naturale începe conform lui Confucius în anul 2640 î. Hr. în China, când prințesa Leizu, după ce a observat viața viermelui de mătase, la recomandarea soțului ei a început să-și instruiască doamnele de companei în arta creșterii acestor insecte speciale. În Europa, mătasea a ajuns în jurul anului 522 e.n. prin intermediul a doi călugări care au reușit să fure din China, ascunse în bastoanele lor de drum, semințe ale arborelui de dud și ouă de mătase. Astfel monopolul Chinei privind producția de mătase a fost mult diminuat. 

Dacă la prima vedere obținerea firelor de mătase nu pare a fi mare lucru, trebuie să știi că în realitate necesită multă trudă. Dintr-un gram de ouă se pot obține cam două kilograme de gogoși, iar pentru creșterea acestuia sunt necesare aproximativ 40 de kg de frunze de dud. Fibrele de mătase mai au în compunerea de bază o substanță proteică numită fibroină.  Blog CreativeDress

În zilele noastre principalii producători se regăsesc în țări precum China, Japonia, India și Brazilia, Franța, Italia etc

Mătasea poate fi țesută într-o varietate de țesături: voal, chiffon, satin, brocard, tafta, shantung, organza, etc.

Aceasta este moale și rezistentă, are un luciu minunat și este izolatoare atât împortiva frigului cât și împotriva căldurii. Mătasea poate prelua umiditate până la maxim 40% din greutatea sa fără să o simți că este udă, sau fără să-și piardă calitățile izolatoare. Nu se șifonează ușor si datorită compoziției firului, se pretează a fi colorată în cele mai frumoase culori.

Structura și proprietățile țesăturilor din mătase nu permit fixarea și dezvoltarea acarienilor și nu creează alergii la nivelul pielii. Asta înseamnă că articolele de îmbrăcăminte sau lenjerie din mătase naturală aduc un anumit confort la purtare care nu se compară nici pe departe cu țesăturile din alte fibre naturale. Calitățile acestea o fac să fie cea mai potrivită în fabricarea de șaluri, fulare și alte piese vestimentare inedite.